MPK Wrocław otworzyło właśnie oferty w następnym przetargu na zakup autobusów elektrycznych. Postępowanie dotyczy dostawy siedmiu autobusów klasy Maxi wraz z siedmioma ładowarki mobilnymi plug-in o mocy co najmniej 60 kW każda. Wpłynęły trzy oferty. Jedna zdecydowanie odstaje od pozostałych.
W przetargu swoje oferty zgłosiły trzy firmy: Daimler (27 460 957,52 zł brutto), Solaris (20 448 750 zł brutto) oraz Irizar (20 881 247,52 zł brutto). Wiemy również, że MPK Wrocław planuje na zakup autobusów i ładowarek przeznaczyć kwotę maksymalną 22 211 893,5 złotych brutto, co oznacza, że oferty akceptowalne cenowo złożył jedynie Solaris i Irizar. Daimler tym razem dosyć mocno odstawał od konkurentów proponując kwotę wyższą o około 31% od Irizara i o około 34% wyższą od Solarisa. W ciągu kilku tygodni powinniśmy dowiedzieć się, kto ostatecznie podpisze umowę z MPK Wrocław.
Przypomnijmy, że dostarczone autobusy muszą być w pełni niskopodłogowe, bez stopni pośrednich, a maksymalna wysokość podłogi to 34 centymetry licząc od ziemi. Autobusy mają mieścić 72 pasażerów, z czego 24 na miejscach siedzących. Przewidziano dwa miejsca dla wózków inwalidzkich oraz dziecięcych. Układ drzwi to 2-2-2, otwieranych do wnętrza autobusu. Długość autobusów ma się mieścić w przedziale od 11,5 do 12,2 metra.
Zamawiający dopuszcza rozwiązanie dotyczące silnika w postaci jednego silnika centralnego lub też wielu silników elektrycznych w osiach kół. Autobusy mają mieć wbudowane ograniczenie prędkości do 70 km/h, z opcją zwiększenia do 80 km/h oraz mają posiadać mechanizm rekuperacji energii.
Baterie autobusów powinny pozwalać na przejechanie co najmniej 300 kilometrów bez zjazdu na teren zajezdni w zakresie temperatur -25+45’C, z doładowaniem co około 43 kilometry w czasie od 6 do 12 minut ładowarką o mocy maksymalnej 400 kW przy nocnym ładowaniu do 100% pojemności baterii. Magazyn energii musi mieć możliwość ładowania poprzez złącze plug-in z mocą minimum 60 kW jak również poprzez pantograf umiejscowiony na dachu pojazdu, z maksymalną mocą 400 kW.
Pojazdy będą klimatyzowane, ogrzewane oraz wyposażone w oświetlenie LED. Elektrobusy będą miały także monitoring oraz system kasowników elektronicznych.
Realizacja całości przedmiotu umowy ma nastąpić w ciągu 15 miesięcy od jej zawarcia.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 66%, okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej - 10%, okres gwarancji i rękojmi na oferowane autobusy (z wyłączeniem magazynów energii) - 10%, okres gwarancji i rękojmi na układ wysokonapięciowy w oferowanych autobusach - 4%, okres gwarancji i rękojmi na ładowarki mobilne - 4%, poszycie boczne w panelach z podziałem poziomym i pionowym - 5% oraz zastosowanie technologii SiC w układzie napędowym - 1%.
Na tę chwilę wiemy, że najlepszą cenowo ofertę złożyła firma Solaris.
Co ciekawe, jak można było przeczytać w oficjalnym komunikacie na stronie miasta podczas ogłaszania przetargu, zakup kolejnych autobusów stał się możliwy dzięki oszczędnościom uzyskanym przy poprzednim przetargu na dostawę 21 autobusów elektrycznych, który został
rozstrzygnięty na korzyść Solarisa.